Over Lemniscaat

Lemniscaat is een van de oudste en bekendste kinderboekenuitgevers van Nederland. Opgericht in 1963 en nog steeds onafhankelijk, vertegenwoordigt Lemniscaat een uniek boekenaanbod van hoge kwaliteit. Naast kleurrijke prentenboeken, vrolijke kinder- en jeugdboeken, bijzondere non-fictie voor kinderen en young adult literatuur, geeft Lemniscaat ook een indrukwekkende lijst uit van filosofie en maatschappelijk betrokken non-fictie voor volwassenen.

Geschiedenis Lemniscaat

history

Hoe het allemaal begon

Speelgoed of kinderboeken, dat is de vraag. Dat was tenminste de vraag die Jean Louis Boele van Hensbroek zichzelf stelde toen hij een eigen bedrijf wilde beginnen.

In 1963 tekende Jean Louis Boele van Hensbroek de papieren voor zijn uitgeverij-in-wording: Lemniscaat. Maar er was veel gebeurd voordat het tot die handtekening kwam.

Na een levenslange dienst bij een grote multinational, werd Jean Louis Boele van Hensbroek een belangrijke promotie geweigerd. Hij nam op staande voet ontslag. Maar met negen kinderen te voeden, moest hij met een idee komen om zijn brood te verdienen. En snel ook.

Zijn droom was om een speelgoedfabriek of een kinderboekenuitgeverij te beginnen. Zijn vader was een vooraanstaand recensent en literatuurhistoricus, dus het kwam niet helemaal als een verrassing dat hij, nadat hij door vrienden was geadviseerd, besloot een uitgeverij op te richten.

Het was zijn vrouw, Marijke, die de naam en het symbool bedacht voor dit nieuwe avontuur: Lemniscaat - de lemniscaat is een achtvormig figuur dat de balans symboliseert tussen verbeelding en realiteit - tussen droom en werkelijkheid.

history

De weg naar succes

Het echtpaar Boele van Hensbroek kwam er al snel achter dat het niet makkelijk was om een uitgeverij draaiend te krijgen. Ze begonnen met een kleine lijst prentenboeken en esoterische non-fictie, maar konden nauwelijks rondkomen.

Maar in de vroege jaren zeventig veranderde Lemniscaat plotseling in een vooraanstaande bekroonde uitgeverij dankzij auteurs als Thea Beckman en Jan Terlouw, en prentenboekenillustratoren zoals Ingrid en Dieter Schubert. Sindsdien is de naam Lemniscaat synoniem voor kwaliteit.

history

Een grote familie

Als je auteurs en illustratoren vraagt wat Lemniscaat onderscheidt van andere Nederlandse uitgevers, zullen ze antwoorden: ‘de persoonlijke benadering’. Lemniscaat was, en is nog steeds, een klein, warm bedrijf, waar redacteurs, ontwerpers, vertegenwoordigers en promotiemedewerkers nauw samenwerken. Waar ze bijvoorbeeld elke dag samen lunchen. Waar auteurs en illustratoren worden uitgenodigd langs te komen en op een persoonlijke manier worden begeleid.

Lemniscaat is echt een grote familie.

history

De ziel van Lemniscaat

Het is moeilijk te beschrijven wat de Lemniscaat-titels verbindt, want het is een gevoel - een diep gevoel van betrokkenheid bij mensen, bij zowel auteurs als illustratoren, bij lezers, bij personages en bij de maatschappij.

Een boek kan alleen het Lemniscaat-teken dragen als het uniek is, als het een eigen wereld schept. Een wereld die bruist van levendige kleuren - letterlijk, geschilderd in de prentenboeken, of figuurlijk, in woorden in de kinderboeken en young adult literatuur. Een wereld waarin men lastige onderwerpen niet vermijdt, maar waarin de humor en zelfrelativering de lezer een voldaan gevoel zullen geven, of hij nu heeft gelachen of een traan heeft gelaten.

history

Een nieuwe koers

Begin 1986 droeg Jean Louis Boele van Hensbroek Lemniscaat over aan zijn oudste zoon: Jean Christophe.

In de meer dan dertig jaar dat Jean Christophe uitgeverij tot nu toe heeft geleid, is er het een en ander veranderd. De esoterische kant van de uitgeverij is bijna verdwenen. Daarvoor is een zeer maatschappelijk betrokken non-fictiefonds in de plaats gekomen: Het kan anders.

De lijst van Lemniscaat bestaat nu uit prentenboeken, kinder- en jeugdboeken, non-fictie voor kinderen en young adult literatuur, filosofie en maatschappelijk betrokken fictie voor volwassenen.

history

De kracht achter Lemniscaat

Als je Jean Christophe vraagt wat zijn brandstof is, zal hij antwoorden: enthousiasme! Hij is op zijn best als hij nieuwe ideeën kan bedenken, nieuwe auteurs ontdekt en nieuwe manieren vindt om zijn uitgeverij te verrijken. Af en toe maakt hij zijn medewerkers gek met ideeën die onmogelijk lijken - maar wie zei: ‘het moeilijke doen we meteen, het onmogelijke duurt iets langer’ moet een man als Jean Christophe in gedachten hebben gehad.

Niet alleen kwam hij met ideeën zoals de Maand van de Filosofie - die nu alom wordt gevierd in Nederland - en de Denker des Vaderlands, hij bedacht ook gratis kinderboekenabonnementen via e-mail (een hoofdstuk per dag), de landelijke initiatieven Geef een boek cadeau en Geef een prentenboek cadeau en hij realiseerde - samen met Karadi Tales, India - tactiele prentenboeken voor blinden.