Littekens

Anke Felix-Faure-de Vries

Een nieuwe Anke de Vries, zinderend als de zomer zelf

Ze bleef staan en kon niet ontdekken wat hij uitvoerde. Hij had zijn rug naar haar toegedraaid, het leek of hij aan zijn zadel sleutelde. Toen liep hij met de fiets naar de berm en bukte, alsof hij iets opraapte. Voor hij opstapte keek hij even achterom en reed verder, om ten slotte uit het zicht te verdwijnen.

Toch bleef ze op haar hoede, maar er gebeurde niets. Wat later kwam ze bij de plek waar hij was afgestapt. Haar oog viel op iets geels aan de kant van de weg. Het was een ansichtkaart met een veld vol zonnebloemen. Had de jongen de kaart soms ook gezien, hem opgeraapt om hem vervolgens weer te laten liggen? Clara bukte, pakte hem op en draaide hem om.

Op de achterkant stond een kleine tekening van een jongen op een fiets en een meisje dat voortsnelt met grote passen, in simpele lijnen weergegeven met een ballpoint. Boven het hoofd van de jongen stond ‘bonjour’ en boven het meisje een groot vraagteken.

De jonge Française Clara brengt de vakantie bij haar grootmoeder door – ver van de stad waar iedereen weet wat haar is overkomen. Waar iedereen haar de schuld geeft van wat er gebeurd is. Paul is uit Nederland komen fietsen en laat een jaar vol ziekte en revalidatie achter zich. Tijdens zijn fietstocht brengt hij een nacht door bij monsieur Martin, die vaker onderdak verschaft aan reizigers. Het is een bijzondere ontmoeting.

Maar dan blijkt dat monsieur Martin kort na Pauls vertrek is omgekomen. Is hij van de trap gevallen of is hij geduwd? En hoe heeft Pauls ontmoeting met Martin te maken met de gruwelijke gebeurtenis waar Clara mee worstelt?

Anke de Vries schrijft – afwisselend vanuit het perspectief van Paul en van Clara – een psychologische roman, een coming-of-ageverhaal en een thriller ineen.

Formaat: 14,3 x 21,5 cm | paperback | prijs: € 15,99 | isbn: 9789047707783 | nur: 284
Anke Felix-Faure-de Vries

Auteur

Anke Felix-Faure-de Vries

´Wat mij het meest boeit in boeken zijn menselijke verhoudingen en hoe ze soms op een onbegrijpelijke manier uit de hand kunnen lopen.' Anke de Vries (1936) debuteerde in 1972 met De vleugels van Wouter Pannekoek. Sindsdien schreef ze een groot aantal boeken voor verschillende leeftijden, waaronder Belledonne kamer 16, Het geheim van Mories Besjoer (Zilveren Griffel 1976)en het Kinderboekenweekgeschenk in 1993, Fausto Koppie. Voor uitgeverij Zwijsen maakte ze boeken voor kinderen die net kunnen lezen, en lesboekjes. Veruit haar bekendste boek is Blauwe plekken, dat sinds de verschijning in 1992 nog altijd door veel kinderen gelezen wordt. Haar laatste jeugdroman, De rode handschoen, verscheen in 2000. In 2008 verscheen het prentenboek Raf, geïllustreerd door Charlotte Dematons. Haar werk is in meer dan tien talen verschenen. De boeken van Anke de Vries zijn in twee soorten onder te verdelen: de verhalen die zich in Nederland afspelen en de verhalen die zich in Frankrijk afspelen. Haar Nederlandse jeugdboeken gaan over serieuze onderwerpen als mishandeling, discriminatie, criminaliteit en vluchtelingen. In de boeken die zich in Frankrijk afspelen spelen detective-achtige elementen en het verleden een rol.Anke de Vries woont met haar man in Frankrijk. Ze houdt zich bezig met het maken van collages. 

Meer over Anke Felix-Faure-de Vries