Janna de Lathouder

Janna de Lathouder (copyright Lenka de Hoogh)
Download portret

Biografie

Janna de Lathouder studeerde af als regisseur aan de toneelschool Maastricht. Sindsdien maakt en schrijft ze toneelstukken voor zowel jeugd als voor volwassenen. Energieke stukken, tragikomedies, historische en locatievoorstellingen en zo nu en dan een filosofische tekst. Daarnaast schrijft Janna audiotours en museumverhalen.

Later kwam daar het schrijven van prentenboeken en verhalenbundels bij, waarvan wereldwijd meerdere vertalingen verschenen. Bij Lemniscaat worden de vleugels verder uitgeslagen en verschijnt in de zomer van 2025 haar eerste boek voor 10+.

Janna is graag buiten. Of in het theater. Of in een boek. Als er maar een verhaal te vinden is. Ze kan ook goed alleen zijn, want de personages leveren genoeg gespreksstof op.

Interview

Wil je meer weten over deze maker? Lees hier het interview!

Waar en wanneer ben je geboren?

In Geleen op een zondag in 1981.

Wat is je leukste jeugdherinnering?

IJs! Soft. Schep. Smurf. Fido Dido, sinassplit en die cone met die kauwgombal onderin.

Wat deed je het liefst als kind?

Rennen, springen, vliegen, duiken, vallen en weer opstaan.

Als je een superkracht kon bezitten, wat zou dat dan zijn en waarom?

Ik zou wel snel willen kunnen lezen én onthouden.

Wat is het spannendste dat je ooit hebt gedaan?

Auditie doen voor de toneelschool. Ik was zestien jaar en het was heel spannend dat al die mensen gingen beslissen of ik goed genoeg was. M’n hart bonkte in mijn keel. ‘O,’ dacht ik, ‘dat bestaat dus echt, dat bonken.’ Brrrr.

Hoe ziet jouw ideale dag eruit?

Dat ik helemaal zelf mag bepalen wat ik de hele dag doe. Beetje rommelen in de tuin, rustig een kopje thee drinken, wat lezen, wat bedenken, lekker taartje eten, fijne mensen spreken. Ik krijg daar nu al zin in.

Wat is jouw favoriete vakantiebestemming?

Op de fiets. Dat is niet echt een bestemming. Maar het is fijn om fietsend vakantie te vieren, dan kan je lekker overal heen waar je zin in hebt en je bent ook nog iets aan het doen (niks doen vind ik niet zo leuk).

Wat was vroeger je lievelingsboek?

Matilda van Roald Dahl. Zo’n stoer, ondernemend en slim meisje dat zoveel spannende dingen meemaakt.

Om welk boek moest je voor het eerst huilen?

Ik denk dat dat Alleen op de wereld was. Al zou ik het moeten herlezen om precies te weten waarom. Maar ik weet nog dat dat verhaal me raakte.

Wie is je lievelingsslechterik in een boek?

De Grompus uit het boek (je raadt het al) De Grompus. Wat een zeurkous, daar moet ik gewoon om lachen.

Welk boek had jij wel willen schrijven?

Matilda! Maar ik ben blij dat iemand anders het heeft gedaan, want dat had ik nooit kunnen verzinnen.

Welk kinderboek zou jij je beste vriend cadeau doen en waarom?

Koning van Katoren, al zal ze ’m al hebben. Nee, wacht: een boek van Jowi Schmitz. Of nee, Honderd uur nacht van Anna Woltz (of enig ander boek). Of misschien toch liever Waar ben je van Anna van Praag. Maar Zwarte zwaan van Gideon Samson gaat ze ook tof vinden (of kreeg ik dat van haar).

Wanneer wist je dat je schrijver wilde worden?

Ik wist zeker dat ik géén schrijver wilde worden, want dan moet je de hele tijd zitten en dat vind ik moeilijk. Bovendien lees ik een beetje langzaam, dus schrijver worden zou voor mij nooit weggelegd zijn, ging ik van uit.
Zat ik er even naast!

Hoe heb je dat aangepakt?

Toen ik eenmaal schreef, wilde ik meer schrijven. En dat is eigenlijk ook hoe ik het ‘aangepakt’ heb: ik ben blijven schrijven. En ik vraag graag mensen om mee te lezen. Iedereen heeft tips waar je iets mee kan, zelfs als je besluit dat je een tip juist niet wil gebruiken; dan kan je daarna waarschijnlijk wel beter uitleggen waaróm je die tip niet wil gebruiken.

Waar krijg je inspiratie van?

Dingen meemaken. Dat hoeven niet eens spannende dingen te zijn. Soms komt er ook een idee bij me op als ik in de rij sta bij de kassa of op het perron op de trein sta te wachten. Dan zie ik ineens een hondje dat grappig loopt of een mevrouw die de neus van haar man afveegt.

Heb je een voorbeeld (een persoon of een boek)?

Over deze vraag heb ik het langst nagedacht, maar ik kom niet tot één specifiek boek of persoon. Het is denk ik altijd een combinatie van personen, boeken, verhalen en momenten waar je een voorbeeld aan kan nemen.

Heb je een ritueel als je begint met schrijven?

Eerst naar de wc gaan. Anders zit je net lekker in je verhaal en moet je weer opstaan, dat is jammer.

Heb je weleens een schrijversblok gehad? Wat heb je gedaan om eruit te komen?

Dat heb ik weleens gehad, ja. Ik had een keer zulk zwaar kritiek gekregen op een toneeltekst, dat ik daarna een paar maanden zo kritisch was op alles dat ik bedacht, dat ik het maar helemaal niet opschreef. Er moest gewoon wat tijd overheen gaan en toen ging het gelukkig weer over.

Wat is het raarste verhaal waaraan je ooit hebt gewerkt waar je niks mee hebt gedaan?

Ik heb weleens schrijfoefeningen gedaan waarbij je een paar minuten door móét schrijven zonder je pen van het papier te halen. Daar komen vaak wonderlijk rare dingen uit en soms iets waar je ineens een goed idee van krijgt.

Wat is het tofste dat je hebt meegemaakt als schrijver?

Een moeder die vertelde dat haar zoon, door ons boek (samen met Anne Schneider), eindelijk durfde te vertellen over zijn nachtmerries.

Waar wil je ooit nog een boek over maken?

Ik wil graag een historisch jeugdboek schrijven. Ik hou zelf ook erg van verhalen die zich lang geleden afspelen.

Van alles wat je hebt meegemaakt en bereikt als schrijver, waar ben je het meest trots op?

Dat ik heb doorgezet, ook al heb ik honderd keer gedacht dat het niks ging worden.

Als je lezers één ding meenemen na het lezen van je boeken, wat zou je graag willen dat dat is?

Dat zij zich verwant voelen met het verhaal of met een personage, omdat het invoelbaar is.

Bekijk alle makers

Benieuwd naar de auteurs, illustratoren en vertalers die verbonden zijn aan Uitgeverij Lemniscaat? Wij stellen ze graag aan je voor!